Esraa Hussein Forum
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بسم الله الرحمن الرحيم
عزيزي الزائر اهلا وسهلا بكم في منتدي اسراء حسين ، إذا كنت زائر يسعدنا ويشرفنا ان تسجل في المنتدي وتكون من ضمن اعضاؤه ، اما إذا كنت عضوا فتفضل بالدخول ، شكرا لزيارتكم لمنتدانا
دمتم برعاية الله وحفظه
مع تحياتي،
اسراء حسين
Esraa Hussein Forum
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بسم الله الرحمن الرحيم
عزيزي الزائر اهلا وسهلا بكم في منتدي اسراء حسين ، إذا كنت زائر يسعدنا ويشرفنا ان تسجل في المنتدي وتكون من ضمن اعضاؤه ، اما إذا كنت عضوا فتفضل بالدخول ، شكرا لزيارتكم لمنتدانا
دمتم برعاية الله وحفظه
مع تحياتي،
اسراء حسين
Esraa Hussein Forum
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

Esraa Hussein Forum



 
الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخولدخول
المواضيع الأخيرة
» صناعة الخرائط عبر التاريخ
How much do the history teachers know about the historical method and its performance in Jordan and according construing program component to the historical methodss مدى معرفة معلمي التاريخ لمهارات الطّريقة التاريخية ودرجة ممارستهم لها في الأردن  I_icon_minitimeالخميس 20 يوليو 2017, 10:04 pm من طرف محمدسعيدخير

» بطاقات القوانين الصفية للطلاب مهمة جدا جدا
How much do the history teachers know about the historical method and its performance in Jordan and according construing program component to the historical methodss مدى معرفة معلمي التاريخ لمهارات الطّريقة التاريخية ودرجة ممارستهم لها في الأردن  I_icon_minitimeالأربعاء 19 أكتوبر 2016, 8:12 pm من طرف تلميذة سيبويه

» برنامج الأرشفة الإلكترونية/ مجانا 100% برنامج أرشيف التعاميم والوثائق
How much do the history teachers know about the historical method and its performance in Jordan and according construing program component to the historical methodss مدى معرفة معلمي التاريخ لمهارات الطّريقة التاريخية ودرجة ممارستهم لها في الأردن  I_icon_minitimeالإثنين 10 أكتوبر 2016, 9:36 pm من طرف alialneamy

» المكتبة الألمانية النازية (مكتبة كتب عن تاريخ المانيا النازية) من تجميعى الشخصى حصريا على منتدانا
How much do the history teachers know about the historical method and its performance in Jordan and according construing program component to the historical methodss مدى معرفة معلمي التاريخ لمهارات الطّريقة التاريخية ودرجة ممارستهم لها في الأردن  I_icon_minitimeالجمعة 24 يوليو 2015, 11:48 pm من طرف هشيم النار

» جامعة المدينة العالمية
How much do the history teachers know about the historical method and its performance in Jordan and according construing program component to the historical methodss مدى معرفة معلمي التاريخ لمهارات الطّريقة التاريخية ودرجة ممارستهم لها في الأردن  I_icon_minitimeالثلاثاء 16 يونيو 2015, 4:42 pm من طرف BI744

» جامعة المدينة العالمية
How much do the history teachers know about the historical method and its performance in Jordan and according construing program component to the historical methodss مدى معرفة معلمي التاريخ لمهارات الطّريقة التاريخية ودرجة ممارستهم لها في الأردن  I_icon_minitimeالثلاثاء 16 يونيو 2015, 4:41 pm من طرف BI744

» جامعة المدينة العالمية
How much do the history teachers know about the historical method and its performance in Jordan and according construing program component to the historical methodss مدى معرفة معلمي التاريخ لمهارات الطّريقة التاريخية ودرجة ممارستهم لها في الأردن  I_icon_minitimeالثلاثاء 16 يونيو 2015, 4:40 pm من طرف BI744

» جامعة المدينة العالمية
How much do the history teachers know about the historical method and its performance in Jordan and according construing program component to the historical methodss مدى معرفة معلمي التاريخ لمهارات الطّريقة التاريخية ودرجة ممارستهم لها في الأردن  I_icon_minitimeالثلاثاء 16 يونيو 2015, 4:40 pm من طرف BI744

» جامعة المدينة العالمية
How much do the history teachers know about the historical method and its performance in Jordan and according construing program component to the historical methodss مدى معرفة معلمي التاريخ لمهارات الطّريقة التاريخية ودرجة ممارستهم لها في الأردن  I_icon_minitimeالثلاثاء 16 يونيو 2015, 4:40 pm من طرف BI744

أفضل 10 أعضاء في هذا المنتدى
Esraa Eman Hussein{Admin}
How much do the history teachers know about the historical method and its performance in Jordan and according construing program component to the historical methodss مدى معرفة معلمي التاريخ لمهارات الطّريقة التاريخية ودرجة ممارستهم لها في الأردن  I_vote_rcapHow much do the history teachers know about the historical method and its performance in Jordan and according construing program component to the historical methodss مدى معرفة معلمي التاريخ لمهارات الطّريقة التاريخية ودرجة ممارستهم لها في الأردن  I_voting_barHow much do the history teachers know about the historical method and its performance in Jordan and according construing program component to the historical methodss مدى معرفة معلمي التاريخ لمهارات الطّريقة التاريخية ودرجة ممارستهم لها في الأردن  I_vote_lcap 
Dr.Emanis
How much do the history teachers know about the historical method and its performance in Jordan and according construing program component to the historical methodss مدى معرفة معلمي التاريخ لمهارات الطّريقة التاريخية ودرجة ممارستهم لها في الأردن  I_vote_rcapHow much do the history teachers know about the historical method and its performance in Jordan and according construing program component to the historical methodss مدى معرفة معلمي التاريخ لمهارات الطّريقة التاريخية ودرجة ممارستهم لها في الأردن  I_voting_barHow much do the history teachers know about the historical method and its performance in Jordan and according construing program component to the historical methodss مدى معرفة معلمي التاريخ لمهارات الطّريقة التاريخية ودرجة ممارستهم لها في الأردن  I_vote_lcap 
أبلة حكمت
How much do the history teachers know about the historical method and its performance in Jordan and according construing program component to the historical methodss مدى معرفة معلمي التاريخ لمهارات الطّريقة التاريخية ودرجة ممارستهم لها في الأردن  I_vote_rcapHow much do the history teachers know about the historical method and its performance in Jordan and according construing program component to the historical methodss مدى معرفة معلمي التاريخ لمهارات الطّريقة التاريخية ودرجة ممارستهم لها في الأردن  I_voting_barHow much do the history teachers know about the historical method and its performance in Jordan and according construing program component to the historical methodss مدى معرفة معلمي التاريخ لمهارات الطّريقة التاريخية ودرجة ممارستهم لها في الأردن  I_vote_lcap 
البروفوسور
How much do the history teachers know about the historical method and its performance in Jordan and according construing program component to the historical methodss مدى معرفة معلمي التاريخ لمهارات الطّريقة التاريخية ودرجة ممارستهم لها في الأردن  I_vote_rcapHow much do the history teachers know about the historical method and its performance in Jordan and according construing program component to the historical methodss مدى معرفة معلمي التاريخ لمهارات الطّريقة التاريخية ودرجة ممارستهم لها في الأردن  I_voting_barHow much do the history teachers know about the historical method and its performance in Jordan and according construing program component to the historical methodss مدى معرفة معلمي التاريخ لمهارات الطّريقة التاريخية ودرجة ممارستهم لها في الأردن  I_vote_lcap 
mony moon
How much do the history teachers know about the historical method and its performance in Jordan and according construing program component to the historical methodss مدى معرفة معلمي التاريخ لمهارات الطّريقة التاريخية ودرجة ممارستهم لها في الأردن  I_vote_rcapHow much do the history teachers know about the historical method and its performance in Jordan and according construing program component to the historical methodss مدى معرفة معلمي التاريخ لمهارات الطّريقة التاريخية ودرجة ممارستهم لها في الأردن  I_voting_barHow much do the history teachers know about the historical method and its performance in Jordan and according construing program component to the historical methodss مدى معرفة معلمي التاريخ لمهارات الطّريقة التاريخية ودرجة ممارستهم لها في الأردن  I_vote_lcap 
zinab abd elrahman
How much do the history teachers know about the historical method and its performance in Jordan and according construing program component to the historical methodss مدى معرفة معلمي التاريخ لمهارات الطّريقة التاريخية ودرجة ممارستهم لها في الأردن  I_vote_rcapHow much do the history teachers know about the historical method and its performance in Jordan and according construing program component to the historical methodss مدى معرفة معلمي التاريخ لمهارات الطّريقة التاريخية ودرجة ممارستهم لها في الأردن  I_voting_barHow much do the history teachers know about the historical method and its performance in Jordan and according construing program component to the historical methodss مدى معرفة معلمي التاريخ لمهارات الطّريقة التاريخية ودرجة ممارستهم لها في الأردن  I_vote_lcap 
نهى
How much do the history teachers know about the historical method and its performance in Jordan and according construing program component to the historical methodss مدى معرفة معلمي التاريخ لمهارات الطّريقة التاريخية ودرجة ممارستهم لها في الأردن  I_vote_rcapHow much do the history teachers know about the historical method and its performance in Jordan and according construing program component to the historical methodss مدى معرفة معلمي التاريخ لمهارات الطّريقة التاريخية ودرجة ممارستهم لها في الأردن  I_voting_barHow much do the history teachers know about the historical method and its performance in Jordan and according construing program component to the historical methodss مدى معرفة معلمي التاريخ لمهارات الطّريقة التاريخية ودرجة ممارستهم لها في الأردن  I_vote_lcap 
nihal noor eldin
How much do the history teachers know about the historical method and its performance in Jordan and according construing program component to the historical methodss مدى معرفة معلمي التاريخ لمهارات الطّريقة التاريخية ودرجة ممارستهم لها في الأردن  I_vote_rcapHow much do the history teachers know about the historical method and its performance in Jordan and according construing program component to the historical methodss مدى معرفة معلمي التاريخ لمهارات الطّريقة التاريخية ودرجة ممارستهم لها في الأردن  I_voting_barHow much do the history teachers know about the historical method and its performance in Jordan and according construing program component to the historical methodss مدى معرفة معلمي التاريخ لمهارات الطّريقة التاريخية ودرجة ممارستهم لها في الأردن  I_vote_lcap 
heba mohammed fouad
How much do the history teachers know about the historical method and its performance in Jordan and according construing program component to the historical methodss مدى معرفة معلمي التاريخ لمهارات الطّريقة التاريخية ودرجة ممارستهم لها في الأردن  I_vote_rcapHow much do the history teachers know about the historical method and its performance in Jordan and according construing program component to the historical methodss مدى معرفة معلمي التاريخ لمهارات الطّريقة التاريخية ودرجة ممارستهم لها في الأردن  I_voting_barHow much do the history teachers know about the historical method and its performance in Jordan and according construing program component to the historical methodss مدى معرفة معلمي التاريخ لمهارات الطّريقة التاريخية ودرجة ممارستهم لها في الأردن  I_vote_lcap 
super mada
How much do the history teachers know about the historical method and its performance in Jordan and according construing program component to the historical methodss مدى معرفة معلمي التاريخ لمهارات الطّريقة التاريخية ودرجة ممارستهم لها في الأردن  I_vote_rcapHow much do the history teachers know about the historical method and its performance in Jordan and according construing program component to the historical methodss مدى معرفة معلمي التاريخ لمهارات الطّريقة التاريخية ودرجة ممارستهم لها في الأردن  I_voting_barHow much do the history teachers know about the historical method and its performance in Jordan and according construing program component to the historical methodss مدى معرفة معلمي التاريخ لمهارات الطّريقة التاريخية ودرجة ممارستهم لها في الأردن  I_vote_lcap 
أفضل 10 أعضاء في هذا الشهر
لا يوجد مستخدم
أفضل 10 أعضاء في هذا الأسبوع
لا يوجد مستخدم
التوقيت
Free Clock
مواضيع مماثلة

 

 How much do the history teachers know about the historical method and its performance in Jordan and according construing program component to the historical methodss مدى معرفة معلمي التاريخ لمهارات الطّريقة التاريخية ودرجة ممارستهم لها في الأردن

اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
Esraa Eman Hussein{Admin}
Admin المدير العام للمنتدى
Admin المدير العام للمنتدى
Esraa Eman Hussein{Admin}


How much do the history teachers know about the historical method and its performance in Jordan and according construing program component to the historical methodss مدى معرفة معلمي التاريخ لمهارات الطّريقة التاريخية ودرجة ممارستهم لها في الأردن  115810
الابراج : الدلو
عدد المساهمات : 4049
تاريخ التسجيل : 15/06/2009
العمر : 35
الموقع : www.esraa-2009.ahlablog.com
How much do the history teachers know about the historical method and its performance in Jordan and according construing program component to the historical methodss مدى معرفة معلمي التاريخ لمهارات الطّريقة التاريخية ودرجة ممارستهم لها في الأردن  Jb12915568671

How much do the history teachers know about the historical method and its performance in Jordan and according construing program component to the historical methodss مدى معرفة معلمي التاريخ لمهارات الطّريقة التاريخية ودرجة ممارستهم لها في الأردن  107601

How much do the history teachers know about the historical method and its performance in Jordan and according construing program component to the historical methodss مدى معرفة معلمي التاريخ لمهارات الطّريقة التاريخية ودرجة ممارستهم لها في الأردن  Empty
مُساهمةموضوع: How much do the history teachers know about the historical method and its performance in Jordan and according construing program component to the historical methodss مدى معرفة معلمي التاريخ لمهارات الطّريقة التاريخية ودرجة ممارستهم لها في الأردن    How much do the history teachers know about the historical method and its performance in Jordan and according construing program component to the historical methodss مدى معرفة معلمي التاريخ لمهارات الطّريقة التاريخية ودرجة ممارستهم لها في الأردن  I_icon_minitimeالإثنين 11 أكتوبر 2010, 10:18 pm




[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]


مدى معرفة معلمي التاريخ لمهارات الطّريقة التاريخية ودرجة ممارستهم لها في الأردن وبناء برنامج لتنمية مهارات الطّريقة التاريخية

إعداد
رفيد محمد عطوي المواجدة
إشراف
الأستاذ الدكتور:توفيق أحمد مرعي

الملخص
هدفت هذه الدّراسة إلى مدى معرفة معلمي التاريخ الطّريقة التاريخية ودرجة ممارستهم لها في الأردن وبناء برنامج لتنمية مهارات الطّريقة التاريخية من خلال الإجابة عن الأسئلة الآتية:
-ما مهارات الطريقة التاريخية التي يفترض أن يمتلكها معلمو التاريخ؟
2 - ما مدى معرفة معلمي التاريخ في المرحلة الأساسية العليا في لواء المزار الجنوبي/محافظة الكرك /الأردن الطريقة التاريخية؟
3- ما درجة ممارسة معلمي التاريخ في المرحلة الأساسية العليا في لواء المزار الجنوبي/محافظة الكرك /الأردن الطريقة التاريخية ؟
4-هل هناك فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدّلالة (α .05 ≥ 0)حول مدى معرفة معلمي التاريخ للطريقة التاريخية تعزى لمتغيرات الجنس والخبرة والمؤهل؟
5- هل هناك فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدّلالة (α .05 ≥ 0)حول درجة ممارسة معلمي التاريخ للطريقة التاريخية تعزى لمتغيرات الجنس والخبرة والمؤهل؟
6-ما مكونات برنامج في الطّريقة التّاريخية؟
تكون مجتمع الدراسة من جميع معلمي ومعلمات التاريخ الذين يدرسون المرحلة الأساسية العليا:الثامن،التاسع والعاشر في مديرية تربية وتعليم لواء المزار الجنوبي/محافظة الكرك/الأردن والبالغ عددهم 32 معلما ومعلمة.أما عينة الدراسة فقد تكونت من جميع أفراد الدراسة،وتم اختيارهم بطريقة العينات القصدّية.
تم الإجابة عن السؤال الأول من خلال الأدب النظري ومن خلال إجراءات الدّراسة وبناءا على ذلك تم إجمال مهارات الطريقة التاريخية بأداة الملاحظة التي يفترض أن يمتلكها معلمو التاريخ.
تم الإجابة عن السؤال الثاني والرابع من خلال اختبار الاختيار من متعدد بعد الصدق والثبات للأداة لقياس مدى المعرفة في الطريقة التاريخية في لواء المزار الجنوبي/محافظة الكرك/الأردن،تكوّن الاختبار من 21 فقرة.
أما السؤال الثالث والخامس أعد الباحث لهما أداة الملاحظة لقياس درجة ممارسة معلمي التاريخ الطريقة التاريخية في لواء المزار الجنوبي/محافظة الكرك/الأردن ،تكونت أداة الملاحظة من 26 فقرة،وبعد التأكد من صدقها وثباتها تم ملاحظة معلمي التاريخ داخل غرفة الصف.
أما بالنسبة للسؤال السادس تم الإجابة عليه بناءا على نتائج الدراسة من خلال الاختبار من متعدد الذي يقيس مدى المعرفة للسؤالين الثاني والرابع ،وأداة الملاحظة التي تقيس درجة الممارسة للسؤالين الثالث والخامس، وبناءا على النتائج المتدنية لمدى المعرفة ودرجة الممارسة تم بناء مكونات برنامج في الطريقة التاريخية لتنمية مدى المعرفة ودرجة الممارسة عند معلمي التاريخ في الطريقة التاريخية(النصوص والوثائق).
استخدم الباحث البرنامج الإحصائي المحوسب SPSS الذي تم من خلاله استخراج المتوسطات الحسابية للسؤالين الثاني والثالث،وتحليل التباين الثلاثي للسؤالين الرّابع والخامس.
تم التوصل إلى النتائج التالية :
1-حصل معلمو التاريخ على درجة متدنية في معرفة الطريقة التاريخية.
2-كانت درجة ممارسة معلمي التاريخ للطريقة التاريخية متدنية.
3-هناك فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدّلالة (α .05 ≥ 0)حول مدى معرفة معلمي التاريخ الطريقة التاريخية تعزى لمتغيري الخبرة والمؤهل أما الجنس فهو غير دال إحصائيا.
4-هناك فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدّلالة (α .05 ≥ 0)حول درجة ممارسة معلمي التاريخ الطريقة التاريخية تعزى لمتغيري الخبرة والمؤهل أما الجنس فهو غير دال إحصائيا.
5-بناء مكونات برنامج في الطّريقة التاريخية بناءا على النتائج المتدنية من خلال أداتي الاختبار والملاحظة.


How much do the history teachers know about the historical method and its performance in Jordan and according construing program components
to the historical methods


Prepared By: Rafeed mohammad al-Mawajdeh

Supervised by :Prof. Tawfeeq Ahmad Marei

Abstract

This study aimed at investigating how much do the history teachers know about the historical method and its performance to it in Jordan and constructing a program according to the following questions:
1. what are the historical methods skills assumeld to be with the history teachers.
2. how much do history teachers in the upper basic stage in al-Mazar Al-janobi al-karak/ Jordan are aware of historical method .
3. what about the degree of performance of the history teachers in the upper basic stage at Al-mazar Al-janobi /al-karak /Jordan –for the historical method .
4. Are there any statistical differences at the level of significance (0.05≥ α) about the history teachers performance degree for the historical method due to these variables : sex , experience and qualification .
5. Are there any statistical differences at the level of significance (0.05≥ α) about the knowledge range of history teachers for the historical methethod due to these variables :sex, experience and qualification .
6. what are the components of the program in the historical method?

The study population consisted of all teachers of history teaching at the upper basic stage .the eighth ,the ninth ,and the tenth classes at Al-mazar Al-janobi directorate / Al-karak/ Jordan .
Who amounted 32 teachers (males and females) . the sample study consisted of all study individuals who were chosen according to the intentional sample .
The first question was answered from the theoretical literature and from the study procedures ,consequently , the skills of the historical methods were gathered in the observation tool assumed to be owned by teachers of history .

The second and the fourth questions were answered through a multiple choice test after a reliable and aconsistent test for the tool to measure the knowledge range for the histioncal method at Al..mazar Al – Janobi\ Al.karak\ Jordan.
α
The test consisted of .(21) paragraphs. For the researcher prepared an observation tool for them to measure the performance degree for history teachers at Al- Mazar directorate. The observation tool consisted of (26) paragraphs. After their consistency and reliability being checked, history teachers were observed inside the classroom
The sixth question was answered basing on the findings of the study throughthe
Multiple choice test which measures the range of knowledge for the2nd and the
4th and the observation tool which measures the performance degree for the third and the fifth questions. As well as the low results for ther range knowledge and degree at performance, the components were constructed for the program according to the historical method to develop the range of knowledge and of degree performance for the history teachers in the mistactial (Texts and douments) The researcher used the statistical program (spss) with the Mathmatical means were connted for the and tribble varience analysis. For the fourth and fifth questions.
It was concluded the following.
1. History teachers got low grades in knowing the historical method.
2. History teachers performance for the historical method was low.
3. There are statistical differences at the significant level (0.05≥ α) about the knowledge range for history teachers and the historical method due to these variablersuch as qualification whereas sex dosen’t signify statistically .
4. There are statistical differences at the significant level of (0.05≥ α) about performance degree for history teachers for the historical method. For the variables experience and quatification whereas sex dosen’t signify statistically
5. constructing the progrom components in the historical method according to the low results through the test and tools



الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://esraa-2009.ahlamountada.com
 
How much do the history teachers know about the historical method and its performance in Jordan and according construing program component to the historical methodss مدى معرفة معلمي التاريخ لمهارات الطّريقة التاريخية ودرجة ممارستهم لها في الأردن
الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» مدى معرفة معلمي التاريخ لمهارات الطّريقة التاريخية ودرجة ممارستهم لها
» مجموعة روابط لمواقع مصممة خصيصا لمساعدة المدرسين على استخدام الإنترنت في تصميم المقررات في التاريخ links to sites specifically designed to help teachers use the Internet in designing courses in history
» كفايات التعليم الإلكتروني ودرجة توافرها لدى معلمي المرحلة الثانوية

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
Esraa Hussein Forum :: المنتدى التــربــوى :: المنتدى التربوى-
انتقل الى: